Groep 8
Groep 8, de laatste groep van de basisschool! Een jaar vol groei en het maken van mooie herinneringen om te koesteren en ook van afscheid nemen.
Alles de laatste keer!
Tussen alle bijzondere activiteiten in groep 8 wordt er ook nog aardig wat geleerd! Alles ter voorbereiding op de volgende stap in de schoolcarrière: het voortgezet onderwijs. Nu zijn de kinderen van groep 8 nog de oudsten van de school, maar over enkele maanden zijn ze weer de jongsten! Met al die pubers en rugtassen en verschillende lokalen en leerkrachten… geniet nog vooral van dit laatste jaar op de Kingschool!!
De andere mogelijkheden van taal
De taallessen in groep 8 gaan naast zinsontleding, woordenschat en woordbegrip nu ook om hoe je die taal precies inzet. Ze leren het verschil tussen formeel en informeel taalgebruik, het verschil tussen iets letterlijk en figuurlijk uitdrukken en de betekenis en het gebruik van spreekwoorden en gezegden. Tevens is er aandacht voor de mondelinge taalvaardigheid. Zo worden er debatten georganiseerd en leren de kinderen met elkaar discussie voeren.
Rekenen - vooral groot groter grootst
In groep 8 leren de kinderen niet heel veel meer nieuwe rekenstrategieën. Vooral de opgaven worden steeds iets moeilijker en complexer en aangeleerde strategieën worden ingeslepen. En tellen tot 1.000.000.000? Moet geen probleem meer zijn. De stof wordt uitgediept en moeilijker gemaakt. Ook gaat het tempo omhoog: de kinderen krijgen minder tijd om sommen te maken. Echt klaarstomen voor het tempo van de middelbare school.
Topografie - de wereld!
Nadat in groep 7 Europa is verkend is het nu de beurt aan de hele wereld. De verschillende continenten staan een periode in het jaar centraal. De kinderen leren de belangrijkste landen en hun hoofdsteden. Ook leren ze, net als bij Europa, de belangrijkste wateren, gebergten en gebieden.
En dan al die andere dingen die groep 8 zo speciaal maken!
Denk bijvoorbeeld aan de eindmusical. Rond de maand april begint de voorbereiding op dit sluitstuk van groep 8 waarna de kinderen in de laatste week voor de zomervakantie de eindmusical voordragen. Eerst aan de hele school en ‘s avonds aan alle papa’s, mama’s, opa’s en oma’s. Of je nu de hoofdrol hebt of een iets kleinere rol; het gevoel om samen op het podium te staan is de kroon op acht jaar Kingschool!
Ook de doorstroomtoets en het schooladvies is kenmerkend voor groep 8. In februari maken de kinderen de doorstroomtoets. Hoewel de kinderen hiervoor al, in gesprek met de juf of meester, een schooladvies over de uitstroom naar het VO hebben gekregen, kan de doorstroomtoets toch voor (on)zekerheid zorgen. De doorstroomtoets laat zien dat jullie (leerkracht-ouder-leerling) het bij het juiste eind hebben wat betreft het schooladvies. Welk schooladvies ook gegeven wordt; het belangrijkste is dat de leerling op de goede plek komt.
In de laatste paar weken hebben de kinderen ook een klassenavond. Samen lekker eten, verstoppertje in of rondom de school en daarna samen een film kijken.
En dan, niet te vergeten, het grote schoolkamp! Vier dagen en drie nachten weg. Naar Ameland. Een prachtige ervaring. Natuurlijk best spannend, zo ver naar huis. Maar herinneringen voor het leven!
Dalton en groep 8…
Vrijheid en verantwoordelijkheid
In de bovenbouw wordt de dagplanning losgelaten en wordt de taakbrief ingezet als weekplanning. De kinderen krijgen verantwoordelijkheid in het kiezen van de juiste eigenaarschapstaak; wat heb ‘ik’ nodig om te groeien. Keuze voor deelname aan de instructie voor rekenen, taal en spelling ligt bij de leerling (evt. in samenspraak met de leerkracht).
Zelfstandigheid
In groep 7 en 8 moet een leerling minimaal twintig tot dertig minuten zelfstandig kunnen werken. Dit heeft ook te maken met het wel of niet deelnemen aan een instructie. Kiest een leerling ervoor niet aan een instructie deel te nemen, dan dient hij of zij zelfstandig verder te kunnen werken. We leren de kinderen om helder voor ogen te hebben waar ze mee bezig kunnen wanneer de leerkracht niet beschikbaar is.
Samenwerken
In de bovenbouw moeten de kinderen minimaal twee maatjeswerk-taken tot een succes brengen. Elke week wisselen de kinderen van maatje. De kinderen leren om te gaan met situaties wanneer het samenwerken niet loopt zoals ze willen dat het loopt. Naast de hoeveelheid wordt ook de ‘intensiteit’ aangepast. Er wordt qua maatjeswerk steeds meer van de leerlingen (en het samenwerken als vaardigheid) gevraagd.
Effectiviteit
Het plannen en bijhouden (afkleuren) van de taakbrief is een belangrijke vaardigheid om orde en overzicht te houden in de te maken taken. Daarnaast zorgt de weektaakbrief ervoor dat kinderen effectief om kunnen gaan met eigen (persoonlijke) werktijd. Wanneer de leerling de taalles zelfstandig kan maken, heeft hij of zij meer tijd over om te oefenen met een vakgebied waar de leerling moeite mee heeft. Dit draagt bij aan effectieve onderwijstijd.
Reflectie
Wat betreft het reflecteren vragen we van de bovenbouw leerling meer diepgang. We steken niet alleen in op wat goed of minder goed ging, maar ook in het waarom en welke gevolgen of acties dit geeft voor het verdere onderwijsleerproces van de leerling. Tijdens de gesprekken heeft niet de leerkracht, maar de leerling het woord en vertelt hij aan zijn ouders waar hij mee bezig is op school.
Borging
Ook het borgen van resultaten, ontwikkelingen en afspraken wordt op een hoger niveau ‘getild’. Het gaat ook hier om de diepgang. Samen kijken we hoe de resultaten tot stand zijn gekomen en wat de leerling nodig heeft om nieuwe doelen te behalen. Het gaat niet alleen om het ‘wat’, maar vooral ook om het ‘waarom’.