Dalton kernwaarden

“Daltononderwijs is een bewuste keuze”

 

Op onze school wordt volgens de principes van daltononderwijs les gegeven, omdat de leerkrachten een bepaalde visie hebben op de maatschappij, op hoe je als (volwassen) mens in die maatschappij zou moeten functioneren. Daarop is een visie gebaseerd op de opvoeding van en het onderwijs aan kinderen.

In 2005 was het honderd jaar geleden dat Helen Parkhurst in Amerika begon te experimenteren met een nieuwe vorm van onderwijs. In 1922 legde ze haar ideeën vast. Maar daarmee was de ontwikkeling van het Daltononderwijs niet voorbij.

 

Wat is Dalton?

Dalton is een manier van werken en omgaan met elkaar. Een daltonschool schept ruimte en geeft kinderen de gelegenheid om zelfstandig of samen te werken aan een afgesproken taak.
De vijf principes ‘vrijheid in gebondenheid, zelfstandigheid, samenwerken, effectiviteit en reflectie’ vormen het uitgangspunt voor de daltonaanpak. De taak is het middel om die principes te verwezenlijken.

Kenmerkend van het Daltononderwijs is dat het zich steeds aanpast aan de veranderende eisen en verwachtingen van de samenleving. De bovenbeschreven principes blijven overeind, maar hebben door de jaren heen andere accenten gekregen. 

 

Onze 10 dalton kernwaarden

Het Daltononderwijs gaat in de basis uit van vijf kernwaarden. Bij deze kernwaarden zit een opbouw door de gehele schoolloopbaan. De ontwikkeling daarvan verloopt heel geleidelijk. Alles begint spelenderwijs bij de kleuters en naarmate de kinderen ouder worden, wordt een steeds grotere mate van bv. zelfstandigheid en samenwerking verwacht.
Hoewel deze vijf kernwaarden een groot deel van ons onderwijs ‘raakt’, omvatten deze niet ons hele onderwijs. Ons Daltononderwijs is veel breder. Zo hebben wij als school gekozen voor tien Daltonkernwaarden die hieronder, één voor één, gepresenteerd worden.