Dalton kernwaarden
“Daltononderwijs is een bewuste keuze”
Op onze school wordt volgens de principes van daltononderwijs les gegeven, omdat de leerkrachten een bepaalde visie hebben op de maatschappij, op hoe je als (volwassen) mens in die maatschappij zou moeten functioneren. Daarop is een visie gebaseerd op de opvoeding van en het onderwijs aan kinderen.
In 2005 was het honderd jaar geleden dat Helen Parkhurst in Amerika begon te experimenteren met een nieuwe vorm van onderwijs. In 1922 legde ze haar ideeën vast. Maar daarmee was de ontwikkeling van het Daltononderwijs niet voorbij.
Wat is Dalton?
Dalton is een manier van werken en omgaan met elkaar. Een daltonschool schept ruimte en geeft kinderen de gelegenheid om zelfstandig of samen te werken aan een afgesproken taak.
De vijf principes ‘vrijheid in gebondenheid, zelfstandigheid, samenwerken, effectiviteit en reflectie’ vormen het uitgangspunt voor de daltonaanpak. De taak is het middel om die principes te verwezenlijken.
Kenmerkend van het Daltononderwijs is dat het zich steeds aanpast aan de veranderende eisen en verwachtingen van de samenleving. De bovenbeschreven principes blijven overeind, maar hebben door de jaren heen andere accenten gekregen.
Onze 10 dalton kernwaarden
Het Daltononderwijs gaat in de basis uit van vijf kernwaarden. Bij deze kernwaarden zit een opbouw door de gehele schoolloopbaan. De ontwikkeling daarvan verloopt heel geleidelijk. Alles begint spelenderwijs bij de kleuters en naarmate de kinderen ouder worden, wordt een steeds grotere mate van bv. zelfstandigheid en samenwerking verwacht.
Hoewel deze vijf kernwaarden een groot deel van ons onderwijs ‘raakt’, omvatten deze niet ons hele onderwijs. Ons Daltononderwijs is veel breder. Zo hebben wij als school gekozen voor tien Daltonkernwaarden die hieronder, één voor één, gepresenteerd worden.
Vrijheid en verantwoordelijkheid zijn in onze ogen met elkaar verbonden. Het daltononderwijs ziet een mens / kind als een persoon die zelf mag en kan kiezen, maar die voor de gevolgen van zijn keuzes ook de verantwoordelijkheid draagt. Bij het daltononderwijs krijgen leerlingen het vertrouwen van de leerkracht dat ze hun taak zullen uitvoeren en worden daar ook zelf (grotendeels) verantwoordelijk voor gemaakt.
Zelfstandigheid betekent voor ons onderwijs dat kinderen leren keuzes maken, problemen kunnen oplossen, dat kinderen verantwoording nemen voor wat ze hebben gekozen en dat ze als zelfstandig persoon kunnen functioneren binnen de maatschappij. Middels het planbord in de onderbouw en in de hogere groepen de taakbrief wordt duidelijk gemaakt welke taken van de leerling verwacht worden.
Samenwerken is van groot belang om onze maatschappij draaiende te houden. Vanaf het moment dat een kind als kleuter bij ons binnenkomt totdat het als bijna-puber onze school verlaat, zal een kind op tal van manieren met de andere kinderen (leren) samenwerken. Dit door elke week een maatjestaak uit te voeren, soms ook met kinderen die hij of zij zelf niet meteen zou hebben uitgezocht (zo gaat het in het ‘echte’ leven immers ook!).
De mate van effectiviteit van ons onderwijs is van belang voor kinderen, daarom willen wij de schooldag van kinderen op een zo effectief mogelijke manier vullen met inachtneming van onze (dalton)kijk op kinderen. Op deze wijze is het leerrendement voor leerlingen het grootst.
Door na te denken over wat je gaat doen, wat je aan het doen bent of wat je hebt gedaan, leer je over je eigen gedrag en dat van anderen. Je leert jezelf en anderen begrijpen en daardoor leer je meer over je eigen kunnen en over hoe je met anderen om kunt gaan. Reflectie vindt elke dag plaats. Reflectie kan alleen, maar ook samen in tweetallen of met de hele groep.
“Geef ons je talent, je krijgt er een toekomst voor terug”.
Talent is blijvend en voor iedere leerling uniek. Op de Kingschool willen we kinderen laten stralen. Wij zien talent niet als iets wat iemand goed kan. Bij ons bestaat talent uit iets doen wat je leuk vindt, waar je nieuwsgierig naar bent en waar je voldoening uit haalt. Talent is iets dat moeiteloos gaat! (H)erkenning van talent geeft geluk, welbevinden en betrokkenheid en motiveert leerlingen om te leren.
Als leerlingen zich veilig voelen op school en voldoende vrienden hebben, zijn ze gemotiveerder en verbeteren de leerprestaties. Op de Kingschool hebben we daarom niet alleen oog voor de cognitieve ontwikkeling (taal en rekenen), maar evenzo ook voor hun sociale veiligheid, hun relaties en het welbevinden van de leerlingen.
Respect hebben voor anderen is een belangrijke kwaliteit om leerlingen op jonge leeftijd te leren. Het stimuleert positief gedrag zoals empathie, vriendelijkheid, oprechtheid en eerlijkheid. Voor kinderen is het van belang dat ze het gevoel hebben dat ze ertoe doen. Respect betekent ook hoge verwachtingen hebben van kinderen, nooit opgeven, vertrouwen hebben in hun mogelijkheden.
Inzicht in je eigen ontwikkeling (‘groei’) valt en staat met je mindset. De term ‘mindset’ staat voor de overtuiging die leerlingen hebben over hun intelligentie, kwaliteiten en talenten en de veranderbaarheid daarvan. Op de Kingschool werken we aan een groeimindset dat zorgt voor motivatie, doorzettingsvermogen en zin in leren. Kinderen met een groeimindset zijn ervan overtuigd dat je in staat bent om te ontwikkelen door te leren en ervaringen op te doen.
Jezelf kunnen zijn, omringd zijn door anderen en je goed voelen zijn aspecten die van invloed zijn op je geluk. Gelukkige leren beter, zijn weerbaarder, staan open voor nieuwe kennis en dragen bij aan een positief klasklimaat waarin leerlingen de basis leggen om samen gelukkig te zijn. Een fijn klasklimaat zorgt voor verbondenheid, steun en dankbaarheid. Niet voor niets is de eerste stap in ons onderwijs kinderen geluk te laten ervaren.