Dalton kernwaarden
“Daltononderwijs is een bewuste keuze”
Op onze school wordt volgens de principes van daltononderwijs les gegeven, omdat de leerkrachten een bepaalde visie hebben op de maatschappij, op hoe je als (volwassen) mens in die maatschappij zou moeten functioneren. Daarop is een visie gebaseerd op de opvoeding van en het onderwijs aan kinderen.
In 2005 was het honderd jaar geleden dat Helen Parkhurst in Amerika begon te experimenteren met een nieuwe vorm van onderwijs. In 1922 legde ze haar ideeën vast. Maar daarmee was de ontwikkeling van het Daltononderwijs niet voorbij.
Wat is Dalton?
Dalton is een manier van werken en omgaan met elkaar. Een daltonschool schept ruimte en geeft kinderen de gelegenheid om zelfstandig of samen te werken aan een afgesproken taak.
De zes principes: vrijheid in gebondenheid, zelfstandigheid, samenwerken, reflectie, effectiviteit en borging vormen het uitgangspunt voor de daltonaanpak. De taak is het middel om die principes te verwezenlijken.
Kenmerkend van het Daltononderwijs is dat het zich steeds aanpast aan de veranderende eisen en verwachtingen van de samenleving. De bovenbeschreven principes blijven overeind, maar hebben door de jaren heen andere accenten gekregen.
De zes dalton kernwaarden
Vrijheid en verantwoordelijkheid
Vrijheid en verantwoordelijkheid zijn in onze ogen met elkaar verbonden. Het daltononderwijs ziet een mens / kind als een persoon die zelf mag en kan kiezen, maar die voor de gevolgen van zijn keuzes ook de verantwoordelijkheid draagt. Bij het daltononderwijs krijgen leerlingen het vertrouwen van de leerkracht dat ze hun taak zullen uitvoeren en worden daar ook zelf (grotendeels) verantwoordelijk voor gemaakt.
Zelfstandigheid
Zelfstandigheid betekent voor ons onderwijs dat kinderen leren keuzes maken, problemen kunnen oplossen, dat kinderen verantwoording nemen voor wat ze hebben gekozen en dat ze als zelfstandig persoon kunnen functioneren binnen de maatschappij. Middels het planbord in de onderbouw en in de hogere groepen de taakbrief wordt duidelijk gemaakt welke taken van de leerling verwacht worden.
Samenwerken
Samenwerken is van groot belang om onze maatschappij draaiende te houden. Vanaf het moment dat een kind als kleuter bij ons binnenkomt totdat het als bijna-puber onze school verlaat, zal een kind op tal van manieren met de andere kinderen (leren) samenwerken. Dit door elke week een maatjestaak uit te voeren, soms ook met kinderen die hij of zij zelf niet meteen zou hebben uitgezocht (zo gaat het in het ‘echte’ leven immers ook!).
Effectiviteit
De mate van effectiviteit van ons onderwijs is van belang voor kinderen, daarom willen wij de schooldag van kinderen op een zo effectief mogelijke manier vullen met inachtneming van onze (dalton)kijk op kinderen. Op deze wijze is het leerrendement voor leerlingen het grootst.
Reflectie
Door na te denken over wat je gaat doen, wat je aan het doen bent of wat je hebt gedaan, leer je over je eigen gedrag en dat van anderen. Je leert jezelf en anderen begrijpen en daardoor leer je meer over je eigen kunnen en over hoe je met anderen om kunt gaan. Reflectie vindt elke dag plaats. Reflectie kan alleen, maar ook samen in tweetallen of met de hele groep.
Borging
Wij vinden het belangrijk alle afspraken rondom ons daltononderwijs goed te borgen zodat ieder kind onderwijs kan volgen middels een doorgaande lijn door de groepen 1 tot en met 8. Toch kan er met kinderen ook ‘geborgd’ worden. Dit middels afspraken die we samen maken. Zij leggen de resultaten vast in hun eigen rapportfolio.