4 jaar en voor het eerst naar school.

Best spannend, 4 jaar en dan voor het eerst naar school. Ook voor papa en mama is dat best even wennen, zeker bij de oudste. We proberen om kind en ouders zo goed mogelijk voor te bereiden op deze nieuwe stap.

Vanuit de gemeente Dinkelland komt er elk jaar rond februari een oproep met daarbij een aanmeldingsformulier om je kind aan te melden voor een basisschool.

Je zoon/dochter mag naar de basisschool als hij/zij de leeftijd van 4 jaar heeft bereikt.
Ongeveer 2 maand voor de 4e verjaardag neemt een leerkracht van groep 1 contact op om afspraken te maken voor de "wendagen".
We hebben een welkomstboekje waarin precies staat hoe een dag op school eruit ziet.  Zo kunnen ouders en kind zich samen, goed voorbereiden op de eerste schooldag.

De eerste schooldag is altijd spannend, voor kind en ouders. Omdat een goede voorbereiding helpt bij het gewenningsproces staan hieronder een aantal handige weetjes:

Weetje 1:
Lees samen met je kind het welkomstboekje goed door, zo komt je kind niet voor onnodige verrassingen te staan op de eerste wendag.

Weetje 2:
Het starten op school is leuk! Presenteer het als iets dat "mag" en niet "moet". Maak het leuk door samen een mooie tas, broodtrommel of een drinkbeker uit te zoeken.
We drinken op school uit bekers (geen tuit of speen) of eventueel uit pakjes.

Weetje 3:
Oefen thuis met zelfstandig aankleden, het openen van een drinkbeker en broodtrommel. Oefen ook dat ze zelfstandig naar het toilet gaan.
We verwachten van de kinderen dat ze zindelijk zijn. Het is voor de leerkrachten niet mogelijk om structureel kinderen te verschonen. Een ongelukje kan natuurlijk altijd gebeuren.

Weetje 4:
Het helpt om je kind regelmatig zelfstandig te laten spelen en daarbij dan ook zelf te laten opruimen voordat ze iets nieuws kiezen. Complimenteer ze vooral, het is nl al reuze knap!

Geen aanmeldingsformulier van de gemeente ontvangen? Geen probleem, we hebben ze op school op voorraad.

Meer weten over de inschrijving en het verloop van de wendagen en het startmoment? Kijk in de schoolgids.